06 May 2011

Hari Ibu


Hari ibu.

Kenapa orang sambut hari ibu? Kerana nak mengingati sambil menghargai ibu. Kalau orang takde ibu macam mana? Melepaslah. Satu perkara yang perlu diingat, setiap apa yang kita peroleh di dunia ini akan hilang satu hari nanti. Setiap apa yang kita kejar juga takkan kekal menjadi milik kita. Begitu juga dengan kasih sayang.

Adakah kejayaan diukur dengan berapa banyak wang yang kita ada? Mengapakah bila kita tengok orang lain punya banyak wang kita juga akan merasa ingin memiliki lebih banyak wang? Itu tandanya hati kita masih belum bersih. Masih kotor. Kita masih mempunyai keinginan untuk memiliki sesuatu yang kita dah tau akan hilang daripada kita. Adakah aku menyeru supaya kita jangan mencari wang dan jangan jadi kaya? Bodohlah kamu kalau fikir macam tu.

Aku ada seorang sahabat. Aku rasa wang baginya bukanlah perkara utama. Aku tahu serba sedikit tentang kisah hidupnya. Pernah merempat, pernah susah dan pernah juga senang. Dan aku lihat dia seperti tiada masalah pun dengan wang walaupun dia pakai henfon prepaid, takde kereta dan tidak memiliki rumah sendiri. Aku tak dapat cari perasaan risau atau susah berkenaan wang pada riak mukanya. Sampaikan aku sendiri jadi segan kalau nak offer dia wang. Mana tahu dia akan salah faham pula nanti.

Berbalik kepada kisah ibu. Mana-mana makhluk berstatus ibu pasti sayangkan anaknya. Berapa nilai kasih sayang tu kalau kita cuba tukarkan kepada wang ringgit? Pasti ramai yang kata tak ternilai. Bagi aku perasaan kasih tu sendiri pun bukan milik manusia. Dihadirkan ke dalam diri manusia melalui Sang Maha Pencipta. Manusia tak dapat melihat Tuhan tapi dapat melihat kasih sayangNya.

Mengapa syurga dikatakan terletak di bawah tapak kaki ibu. Syuga itu apa? Tempat yang macam padang seluas mata memandangkah? Tak panas macam kat duniakah? Pada aku syurga diibaratkan seperti bahagia. Sebarang perkara yang memberi kebahagiaan, kesenangan dan kenikmatan hidup. Bahagialah kita jika mentaati ibu. Bagi wanita yang telah berkahwin, syurga pula letaknya di bawah telapak kaki suami.

Ada yang kata suaminya bukanlah baik sangat. Bangun subuh pun malas. Ada juga ibu yang pada pandangan mata kasar seorang awam biasa pun bukanlah baik sangat. Tapi ada pernah kita mendengar syurga di bawah telapak kaki ibu yang rajin bersolat? Yang rajin berpuasa? Yang rajin bersedekah? Ataupun syurga itu hanya terletak di bawah telapak kaki ibu yang menutup aurat?

Soal macam mana seorang ibu itu, bukanlah perkara pokok pun. Kenapa kita suka menimbulkan persoalan bodoh dalam diri? Kenapa kita perlu tanya, bagaimana jika seorang wanita tu tidak menutup aurat, takkan anaknya wajib taat padanya? Kalau wanita tu jenis malas bersolat bagaimana? Anak yang rajin bersolat ni wajib ke ikut semua cakap ibu tadi? Ini adalah antara soalan-soalan bodoh yang sentiasa membelenggu manusia.

Soal seorang ibu tu bagaimana tak perlu diambil kita. Yang disuruh adalah untuk mentaati ibu. Begitu juga dengan suami. Disuruh supaya mentaati suami, tapi lebih banyak persoalan pula yang ditimbulkan.

Kita selalu berkata pada diri sendiri suatu hari nanti kalau aku senang aku akan belikan ibu rumah yang besar. Nak suruh ibu duduk dalam tu berehat saja. Timbul pula 2 persoalan yang utama. Pertama, adakah kita pasti itu yang ibu kita nak daripada kita? Kedua, adakah kita mampu tunaikan janji kita pada diri sendiri. Ingat! Sebelum kita wujud di dunia ini kita semua pernah bersaksi dengan Tuhan. Sekarang adakah kita tetap dengan penyaksian yang sama atau hanya tinggal ikut-ikutan saja?

Yang pasti, kita dapat lihat kasih Tuhan melalui hambanya. Sifat pemurahnya juga ditunjukkan melalui sekalian makhluknya. Kita adalah manusia yang tak punya apa-apa sebenarnya. Itulah aku cakap tadi, buat apa kejar sangat apa yang kita akan hilang? Ambil mana yang perlu saja. Kita mudah lupa, bukan Melayu saja. Semua pun sama.

Anak kecil menangis waktu dilahirkan sebagai memberi salam kepada dunia sambil memikirkan beratnya tanggungjawab yang bakal digalas. Tangisan berikutnya adalah satu kegembiraan kerana menjadi makhluk yang paling mulia kerana sanggup menanggung rahsia Sang Penciptanya. Kita pula pandang anak tu tak tau apa-apa dan melalak saja. Akalnya mungkin belum berfungsi tapi jiwanya dengan kita sama. Tiada tua, tiada muda. Tiada senior, tiada junior. Sama. Kita semua berasal daripada yang SATU.

Kenapa anak kecil dikatakan suci, bersih dan mulia? Kerana dia tak mempunyai perasaan hasad dengki, dendam, dan segala sifat-sifat yang tercela. Suci dan bersih adalah lambang hatinya. Lihat anak kita (kalau takde anak, tengok saja anak orang lain). Perlahan-lahan anak ini akan membesar dan melupakan persaksiannya di alam roh. Jadi sementara dia masih kecil ni, cuba kita belajar sesuatu daripadanya. Pasti ada sesuatu yang kita boleh belajar kalau kita sudi untuk merendah diri. Nabi Musa pun belajar daripada Nabi Khidir.

Jadi, apa kaitan ini semua dengan hari ibu? Banyak kaitannya. Cuma yang aku nak tegaskan kat sini ialah kasih ibu bukti adanya kasih Sang Pencipta. Sekian, wassalam.


No comments:

Post a Comment