26 May 2011

Sahabat

Oh, aku belum habis ulas lagi bab zaman nabi dengan zaman Hang Tuah. Mengapa nak bandingkan Nabi s.a.w dgn Hang Tuah? Manusia agung itu langsung tiada bandingan. Tidak sepatutnya mereka membandingkan begitu. Hang Tuah juga menegakkan & mempertahankan Islam. Begitu juga pejuang-pejuang Melayu yang lain. Mengapa kita yang hidup zaman sekarang dengan mudah mengata mereka yang hidup di zaman sebelum kita?

Nabi, kalau baginda minta apa saja tentu dimakbulkan. Tapi kenapa baginda pergi berperang juga? Kenapa baginda susah-payah menegakkan Islam dengan menempuh pelbagai rintangan sedangkan baginda adalah manusia agung? Satu perkara menarik untuk kita fikirkan. Untuk menjadi kebal dan tak lut senjata tentu saja amat mudah bagi nabi s.a.w tapi kenapa beliau tidak melakukannya?

Bab yang melibatkan khadam dan jin harus diperhalusi. Nabi Sulaiman mempunyai kerajaan yang terdiri daripada segala jenis jin dan haiwan. Malah baginda dapat memerintah syaitan sekali pun. Waktu nak pindahkan singgahsana Puteri Balqis pun baginda bertanya kepada sekalian jin & manusia tentang siapa yang sanggup untuk melakukannya. Bererti baginda minta tolong juga daripada pihak lain. Kenapa tidak melakukannya dengan sendiri? Adalah perbuatan seperti ni syirik? Jika kita zaman sekarang pun, ada manusia menggunakan khidmat jin apakah salah? Tengok pada keadaandan terpulang kepada cara masing-masing.


No comments:

Post a Comment