02 May 2011

Derma


Terkejut jugak aku baca satu iklan tentang sumbangan untuk buat al-quran braille. Senaskah sampai rm240. Biar betul, kata hati aku.


Bukan nak menuduh atau apa, cuma bila dah ada perasaan syak wasangka dalam hati tak guna aku derma pun. Apa pun tak dapat. Itulah dia, kenapa perlu ada pihak tetapkan berapa jumlah untuk menderma?

Kadang-kadang mereka yang minta derma selalu ada di restoran atau stesen minyak. Jumlah minimum untuk derma RM10. Mana datangnya ikhlas kalau dah ditetapkan macam tu? Untuk apa aku nak derma? Nak cover malu? Lebih baik bagi anak isteri aku makan.

Memang benci juga aku dengan orang-orang yang macam ni. Ramai yang ambil kesempatan. Dalam dunia yang penuh dengan penipuan ni, apa pun boleh jadi. Di depan nampak cantik, baik dan elok tapi rupa-rupanya teruk.

Aku tak maksudkan orang kat dalam iklan tu, tapi apa yang aku katakan ni secara umum. Apahal pulak nak kena tetapkan jumlah minimun untuk derma-derma ni? Nak kena cukupkan seribu al-quranlah so setiap orang g nak derma kena bagi harga senaskah. Apa jadahnya kerja macam ni?

No comments:

Post a Comment