23 May 2011

Bosan.

Ada orang suka tengok gelagat orang lain dan kutuk. Aku pun kadang kala begitu. Tapi bukan tu yang aku nak cerita. Aku suka tengok idea orang kupas tentang satu-satu perkara. Daripada situ, aku boleh lihat cara dia berfikir dan betapa cepatnya dia membuat suatu andaian sama ada lepas periksa ataupun belum.

Manusia memang tak dapat lari daripada melakukan kesilapan. Sebab itu Allah itu Maha Pengampun. Jadi, melakukan kesilapan adalah pelengkap kepada sifat Tuhan itu sendiri. Ini pendapat aku. Sejauh mana seseorang berfikir sebelum mengeluarkan kata-kata adalah satu point yang aku selalu selidiki. Kebanyakan orang termasuk aku sendiri cepat melatah. Jarang yang bersikap terbuka dan menerima. Belum apa-apa kita dah wujudkan shield atau firewall untuk melindungi diri dan pendapat. Jadi, kita sukar untuk menerima pendapat orang lain.

Sebab tulah segalanya bermula daripada hati. Dengan hati yang ikhlas, keterbukaan seseorang dapat dilihat. Yang banyak sebenarnya lakonan. Berlakon menjadi ikhlas, baik dan sopan. Hakikat diri yang sebenar tak begitu. Ini yang paling menyampah untuk dilihat.

Ah, bosanlah tajuk ni. Nanti aku fikir tajuk lain pula.

No comments:

Post a Comment