25 May 2011

Hang Tuah - 2

Kisah tentang bangsa Melayu memang menarik minat aku sejak dulu. Kalau aku diberi mesin masa, aku pasti mahu kembali ke zaman kesultanan Melayu Melaka dan berjumpa dengan Hang Tuah. Itu cita-citaku sejak kecil. Aku ingin sekali melihat wajah Panglima Agung ini. Biarpun Hang Tuah bukanlah berasal daripada Tanah Melayu. Tapi seperti yang aku pernah katakan, seseorang tu akan menjadi Melayu apabila dia tinggal di Tanah Melayu, bertutur dalam Bahasa Melayu, menjalankan adat istiadat orang Melayu dan beragama Islam, maka orang itu adalah Melayu. Biarpun ramai yang pasti tak setuju, namun inilah pegangan aku setakat hari ni.

Panglima Melayu dulu-dulu ilmu dunia & akhiratnya tinggi. Bukan setakat ilmu tempur saja. Itu yang mengagumkan aku. Mereka boleh mendalami pelbagai ilmu serentak. Zaman sekarang jika ada yang cuba belajar ilmu-ilmu perang seperti ni dengan mudah akan dituduh sesat. Aku sendiri pun tak faham mengapa sesetengah golongan mudah betul mengatakan seseorang yang lain itu sesat. Mereka dengan penuh yakin tanpa perlu usul periksa yang lebih mendalam terus menjatuhkan hukum. Pelbagai hujjah al-quran dan hadis dikeluarkan untuk mengyokong fakta mereka.

Keris Taming Sari mempunyai khadam ilmu perang yang tinggi. Ia menjadikan seseorang yang memilikinya kebal daripada sebarang senjata. Nah! Pasti ada orang dengan mudah mengatakan ilmu ini sesat. Menggunakan jin dan khadam sudah dikira syirik. Sungguh mudah dan senang menjatuhkan hukum seseorang syirik hanya kerana dia berdamping dengan makhluk-makhluk seperti ni. Petik saja ayat al-quran yang bermaksud lebih kurang begini, " sesentengah golongan manusia meminta pertolongan bangsa jin dan sesungguhnya jin itu tidak lain hanyalah membawa mereka kepada kesesatan."

Siapa berani bangkang? Aku pun tak bangkang. Tapi lihat maksud ayat tu dengan lebih mendalam. Pertolongan macam mana yang dimaksudkan? Bukankah menilik nasib juga dikira sebagai meminta pertolongan daripada golongan mereka? Mempercayai tilikan nasib juga sama dengan mempercayai kata-kata mereka. Ini memang syirik yang nyata. Sama macam kita pergi umpa doktor sebab demam. Kemudian doktor beri kita ubat lalu kita percaya dengan memakan ubat tu kita akan sembuh. Sama saja. Bezanya, doktor adalah manusia dan jin adalah jin.

Berbalik semula kepada cerita Hang Tuah tadi. Dengan memiliki keris Taming Sari adakah Hang Tuah seorang yang syirik? Bagaimana pula dengan Mat Kilau yang mempunyai ilmu tempur yang tak kurang hebatnya? Beliau juga kebal dari peluru dan senjata. Mereka yang mengatakan ilmu-ilmu sebegini sesat selalu membandingkan kisah-kisah Nabi waktu baginda berperang. Baginda juga luka dan cedera kata mereka. Jadi takkanlah orang seperti Hang Tuah dan Mat Kilau ni hebat melebihi Nabi kita?

Sebenarnya begini. Dari kecil kita belajar, Nabi dan Rasul memiliki mukjizat masing-masing. Manakala orang-orang terpilih (waliullah) memiliki karomah. Fahamilah sifat 20, di mana Allah itu Maha Berkehendak. Jika Dia kata KUN, maka terjadilah apa saja kehendakNya. Jika Hang Tuah atau Mat Kilau menjadi kebal, ia adalah kehendak dan izin siapa rasa-rasanya? Jadi sejak bila kehendak Allah tu mempunyai batas dan jenis-jenisnya yang tertentu?

Semuanya menunjukkan Allah itu Maha Berkehendak, Maha Berilmu dan Maha Mengetahui. Nak jadi kebal pun kena pakai ilmu. Ilmu datang dari mana kalau bukan daripada yang MAha Berilmu, ye tak?

Bab syirik mudah saja. Selagi iktikad dan keyakinan kita masih berpegang teguh kepada jalan yang lurus, nak takut apa? Lantaklah orang nak kata apa. Mereka yang menempuh jalan sufi pasti dikatakan sesat. Nabi dulu pun dicemuh dan dikatakan sesat bukan?Malah semua nabi & rasul pun begitu. Kisah Ibrahim dan Ismail jika difikir mengikut akal semata-mata pun sesat juga. Jadi, mengapa ada golongan yang dgn mudah mengatakan orang lain sesat sedangkan dia belum faham sepenuhnya?


No comments:

Post a Comment