02 May 2011

Kebangkitan dari timur

Dalam masyarakat kita yang beragama Islam ni, ada golongan yang tak campur dengan hal-hal politik sangat. Mereka lebih kepada amalan mereka dan berpegang kepada kepercayaan akan terbitnya imam mahdi di negara timur (yang mereka jangkakan di Malaysia bumi bertuah ni).

Sebabnya amat mudah. Kedudukan Malaysia berada diluar lingkaran gunung berapi jadi ia selamat daripada bencana gempa bumi. Itu yang paling utama. Negara subur, tiada kemarau. Rakyat pula makmur, tiada peperangan. Itu yang mereka nampak.

Aku pula nampak rakyatnya bodoh. Baca Utusan, tengok berita TV1,TV2,TV3. Ada rancangan AF, Raja Lawak, dan bermacam-macam lagi yang berkualiti sampah.

Ya, memang betul kita hidup aman damai tiada peperangan. Kita saja kah? Banyak juga negara lain macam kita. Siapa ada 4 musim lagi. Teknologi pun canggih je. Harga barang dan kos hidup tak setinggi kita.

Sibuk dok tunggu imam mahdi. Kalau Dia datang, biarkan dia datang. Apa yang kita telah diberitahu, itulah yang kita tahu. Sama saja pada aku negara mana pun, bangsa apa pun. Tiada yang istimewa kerana semuanya makhluk Allah jua. Bukan bangsa yang dipandang pun. Bangga sangat kebangkitan dari timur? Pehh...! Lantak koranglah!

No comments:

Post a Comment